طراحی داروخانه و هزاران مورد پیش آمده، به داروخانهای قدم بگذاریم و نگاهمان به طور مداوم روی محصول موردنظرمان سُر بخورد اما نتوانیم ردی از آن پیدا کنیم. سپس با ناامیدی تمام داروخانه را ترک میکنیم و به داروخانهای مراجعه میکنیم که از لحاظ ظاهر و چیدمان قفسههای داروخانه فوق العاده به نظر میرسد. در آن موقع میتوان به جرات گفت تمام عناصر طراحی در چیدمان قفسههای داروخانه خلاصه شده است. و یک داروخانه بینظم که دارای محصولات پراکنده است، تقریبا هیچگونه حرفی برای زدن ندارد. علاوه بر این، در وهله نخست رقابت با سایر داروخانهها شکست خواهد خورد.
به طور کلی، اگر محصولات موجود در قفسههای داروخانه منظم چیده نشوند نگاه مشتریان را معطوف خود نخواهند کرد. از این رو، هیچ دلیلی برای توصیف نیازمندیهای مشتری بدون در نظر گرفتن نوع چیدمان دارو در قفسهها وجود ندارد. به نظر میرسد، اکثر محصولات غیرتجویزی قربانی چیدمان بد میشوند. باید بگوییم استخدام پرسنل جدید نیز راه حلی برای این مشکل نیست. در واقع پیش از هر اقدام دیگری باید تلاش کنید تا توجه بصری مشتریان را به تمام محصولات خود جلب کنید.
بنابراین میتوان گفت، سیستم چیدمان قفسه داروها در مرکز این چالش قرار دارند. به دنبال عملکرد چنین دیزاین و طراحیای، بهتر است سیستم مدرن چیدمان قفسهها را در پیش بگیرید. به منزله تحقق چنین امری ابتدا بهتر است به سوالات ذیل پاسخ بدهید:
• آیا تمام محصولات شما قربانی یک طبقه بندی هستند؟
• آیا فضای زیادی بینابین برندهای رقابتی وجود دارد؟
• آیا برای به نمایش گذاشتن محصولات خود سیستمهای متفاوتی را به کار گرفتهاید؟ آیا به تضاد و هماهنگی محصولات حین چیدمان در قفسهها توجه کردهاید؟
• در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر حول یک محصول خاص، خلاصهای از دسته بندی محصولات وجود دارد؟ آیا فضای مورد استفاده و قفسههای در دسترس چنین امکانی را در اختیارتان میگذارد؟
اهمیت چیدمان مدرن قفسههای داروخانه
فروش محصولات دارویی جزء فرآیندهای دقیق بازاریابی شناخته شده که بر اساس سلامت مشتری بهره وری دارد. بنابراین، جلب اعتماد مشتریان داروخانه یکی از مهمات امر فروش و بازاریابی داروخانه به شمار میرود. چیدمان قفسههای دارو یکی از اصول دیزاین داروخانه محسوب گردیده که در کنار رقابت با سایر هم صنفان شما را معتمد مشتریان خود میسازد.
چیدمان مدرن قفسههای داروخانه باید به گونهای باشد که:
• حتی هنگام گام برداشتن به نظر برسد، دارای ماکزیمم اعتماد به نفس بوده و برای حل هر مشکل یک راه حل دارید!
• مشتریان احساس کنند به تمام محصولات دسترسی داشته و به اطلاعات آنها واقف هستید.
• احساس اینکه محصولات تمام برندهای مرغوب و مدنظر مشتری را دارید.
• بگذارید مشتریان احساس کنید داروخانه بر اساس نیاز آنان متمرکز است و صرفا یک محیط تجاری نیست.
تحقق این احساسات مم به رعایت اصول چیدمان قفسههای داروخانه است. طرز چیدن قفسهها و دسته بندی داروهای شما در مرکز چنین چالشی قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که سیستم مدرن قفسههای داروخانه یک طراحی بینظیر رقم زده است.
چیدمان سازمان یافته و منظم
با استفاده از نمای مبتکرانه و قفسه بندی اصولی، تلاش کنید از فضاهای کوچک به طور بهینه استفاده کنید و چیدمان سازمان یافته و منظم را در معرض نمایش بگذارید. این نوع طراحی باعث گردیده تا تمام محصولات از برندهای مدنظرتان نمایش داده شود و ساختاری منظم در معرض دید مشتریان قرار گیرد. توجه داشته باشید، سیستم قفسه بندی نامنظم و غیراصولی باعث کاهش تمرکز مشتریان به محصولات شده و فروش شما را با افت مواجه میکند.
ایمنی را رعایت کنید
یکی از نگرانیهای فروش محصولات داروخانه، توانایی حفاظت از محصولات به گونهای است که همچنان دید مشتریان را به خود معطوف نماید. توجه داشته باشید، حفاظت و امنیت در چیدمان قفسههای داروخانه نقش موثری در فروش کالا داشته و این موضوع مانع توجه عموم مشتریان به محصولات موجود در قفسههای شما نیست. بنابراین، تلاش کنید تا نوعی از طراحی را در پیش بگیرید که علاوه بر حفاظت از محصولات دارویی همچنان نگاه مخاطبان را جذب کند.
این در حالی است که ترس غلبه شده بر بسیاری از مالکین دراگ استورها مانع از چیدمان صحیح شده و آنان بیشتر در تلاش هستند محصولات داروییشان یده نشود! از این رو، در پایان ماه با فروش بسیار کمی از محصولات مواجه شده و نتایج برایشان دلگیرکننده است. دلیل چنین امری این است که مشتریان اصلا محصولاتشان را ندیده بودند!
پس تلاش کنید تا به کارگیری مسائل ایمنی، ظاهری زیبا ایجاد کنید تا فروش محصولاتتان به راحتی دوچندان شود.
نخستین و مهمترین مرحله چیدمان قفسههای داروخانه
با دید تازهای به سازمان دهی و نحوه چیدمان قفسههای داروخانه بنگرید و تمام عوامل و محدودیتهایتان را در دستیابی به اهدافتان مدنظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید، برای نیل به موفقیت و صعود به درجات بالای بازاریابی باید ابتدا صنعت داروخانه و داروسازی را به طور کامل درک کنید. تا وقتی که صنعت داروخانه را درک نکنید، قادر به فهمیدن الگوهای رفتاری مشتریان نخواهید بود.
تمام تمرکز خود را به کار گیرید تا جامع عمل به نیازهای مشتریان بپوشانید. ممکن است در این راه نیاز داشته باشید تا با یک مشاور حرفهای درباره سازمان دهی و چیدمان قفسههای داروخانه م کنید. زیرا تنها در این صورت میتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید!
درباره این سایت